Friday, February 11, 2011

beza cukai tanah & cukai taksiran & cukai pintu

selasa baru ni, aku berkesempatan melunaskan bayaran cukai taksiran aku @ Majlis Perbandaran Sepang...

so, aku tertanya gak la sendiri, cukai taksiran ni apa nyer sbb sampai g satu bil soh bayar cukai tanah... slalu aku dgn cukai pintu tp kenapa aku x dapt bill cukai pintu? yer la, bila pindah rumah sendiri, aku lebih alert la sbb nak belajar, kot dulu smua Mr Fallah yg uruskan he3....

so, aku p cari la jawapan kat Mr Google & jawapannyer seperti di bawah :

Cukai Tanah ialah jumlah wang tertentu yang perlu dibayar kepada Pihak Berkuasa Negeri sebagai cukai sewa di bawah Kanun Tanah Negara. Cukai Taksiran / Cukai Pintu ialah cukai yang dikenakan ke atas harta tanah yang terletak di kawasan Majlis seperti kediaman, perniagaan, perindustrian dan tanah kosong.
jawapan adalah d dapati dari sini...

baru la aku tau, cukai taksiran tu sama la dgn cukai pintu.... owhhhhhh......

cukai tanah kena bayar kat pejabat tanah.... owhhhh....

baru tahu..... he3....

masa p bayar kat MPS, aku dapat menda alah kat bawah nih....


aku ingatkan beg serbaguna p pasaraya tu... reusable bag tu kan... rupa2nya.....

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
apron da.....
baguih... baguih sbb aku pon mmg tgh cari apron....

* sila jelaskan cukai taksiran anda... terima kasih...

5 comments:

Nad @ MamaZakwan said...

thanks for da info, lia! :)
beli umah katne area sepang tu? :)

menarik gak idea kasik apron ek..1st time! biasanya org kasik beg ..hehe

Ila said...

info yg berguna...wah,siap dapat apron tu..dia suruh ko rajin masak tu lia...hehehe

lia said...

--> nad
aku beli umah kat puchong, tp termasuk dlm majlis perbandaran sepang....

apron tu mmg best la he3...

lia said...

--> ila
rajin masak? gelak goleng2 la Mr Fallah baca nih wakaaakaaa....

Mrs.Izi said...

i dpt mug dr MPS tu masa byr.dpt apron best gak.

 

Designer : anniebluesky : www.bloggeruniversity.blogspot.com
Design Edited: MyBlogSaloon : http://myblogsaloon.blogspot.com